top of page
  • Foto van schrijverEzra Mandemaker

Jaaroverzicht 2023

Bijgewerkt op: 2 jan.

2023 was een vrij rustig jaar qua zeldzaamheden. Het voorjaar begon redelijk met de 19e rode rotslijster en de13e bronskopeend voor NL. Het najaar van 2023 stond (voor mij) vooral in het teken van zeevogels en barmsijzen.


Winter(januari, februari, maart)

Het jaar begon goed met een weekje Zeeland. Dit leverde een grijze wouw in de omgeving van Renesse op. Ook de brouwersdam werd meermaals bezocht. Hier zagen we, naast de gebruikelijke duikers, 4 ijseenden. Een paar weken later (28-01-23) reisden we opnieuw af richting het zuiden. Dit keer leverde een rondje brouwersdam een ijsduiker en opnieuw ijseenden op. ‘s Middags bezochten we bovendien de siberische braamsluiper bij Dishoek. De maanden februari en maart verliepen verder erg rustig. Een weekje Drenthe en Friesland leverde nog wel meerdere kraanvogels, klapeksters en een adder op. 


Grijze wouw

Adder


Voorjaar(april, mei, juni)

In april kwam de voorjaarstrek (zoals gebruikelijk) op gang. Vooral op 22 april vloog het goed met o.a. 3 purperreigers, een zwarte wouw en meerdere beflijsters over de Driehoek, Noordwijk. De maand mei begon goed met een trektelling op 4 mei. Dit leverde buiten een enorme diversiteit aan soorten 2 visarenden en een wielewaal op. Van 5 tot 6 mei bezocht ik het dutchbirding weekend op Texel. Dit leverde, naast een kleine geelpootruiter, als absolute bonus een rode rotslijster op. Een uitgebreider verslag is hier te lezen: https://ezramandemaker4.wixsite.com/blog/post/dutchbirding-weekend-texel-mei-2023. 7 en 8 mei bezocht ik de Nieuwe Driemanspolder in Zoetermeer. Deze middagen leverde een bronskopeend, gestreepte strandloper en witwangstern op. 12 mei vlogen er opnieuw veel roofvogels langs de kust. Ook nu vond ik weer 2 visarenden. 13 mei telde ik broedvogels(BMP) in de Noordduinen (omgeving Noordwijk). Tijdens het tellen vond ik een kleine vliegenvanger. 16 mei bezocht ik de roodpootvalk in de Amsterdamse Waterleidingduinen. 18 t/m 20 mei was ik opnieuw op Texel. Dit keer leverde dit een witbuikrotgans, steltkluten, velduil en een visarend op. Het einde van mei leverde vooral nog mooie trek van wielewalen op. De maand juni verliep verder erg rustig. 


Rode rotslijster

Witbukrotgans

Visarend

Visarend


Zomer(juli, augustus)

De maanden juli en augustus stonden vooral in het teken van een fantastische reis naar Kroatië. Een reisverslag(vogels, reptielen en vlinders) is hier te lezen: https://ezramandemaker4.wixsite.com/blog/post/kroatie-istri%C3%AB-cres-2023


Bijeneter(Kroatië)

Roodstuitzwaluwen(Kroatië)

Duinpieper(Kroatië)

Esculaapslang(Kroatië)

Katslang(Kroatië)

Blauwkeelkielhagedis(Kroatië)

Smaragdhagedis(Kroatië)


Najaar(september, oktober, november)

De maand september was vrij rustig. Een paar ochtenden trektellen leverde nog wel een velduil en een vroege ijsgors (15 september) op. Tijdens een dagje Texel op 30 september zag ik nog een morinelplevier. Het najaar stond verder (voor mij) vooral in het teken van zeevogels. Vanaf de Duindamseslag (op een strandovergang) zag ik (in oktober en begin november) o.a. 6 vorkstaartmeeuwen, een rosse franjepoot, 4 soorten jagers, noordse pijlstormvogels en veel grauwe pijlstormvogels. Mijn eerste bladkoningen van het jaar vond ik op 8 oktober in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Een weekje Schiermonnikoog leverde bovendien nog 3 bladkoningen, een vale gierzwaluw en 2 dwerggorzen op (https://ezramandemaker4.wixsite.com/blog/post/schiermonnikoog-oktober-2023). De maand november leverde daarnaast nog 2 europese kanaries en een sneeuwgors op. 22 november vlogen er veel barmsijzen langs de kust. Tussen honderden grote barmsijzen vond ik een goede kandidaat witstuitbarmsijs (https://ezramandemaker4.wixsite.com/blog/post/witstuitbarmsijs). 


Morinelplevier

Bladkoning

Grauwe pijlstormvogel

Vorkstaartmeeuw

Vorkstaartmeeuwen

Bladkoning

Bladkoning

Vale gierzwaluw

Mogelijke witstuitbarmsijs


December

De najaarstrek is voorbij. Een rondje Amsterdamse Waterleidingduinen leverde nog wel wat grote zaagbekken, wilde zwanen en nonnetjes op. 



225 weergaven
bottom of page