top of page
  • Foto van schrijverEzra Mandemaker

Witstuitbarmsijs?

Afgelopen november was er aan de kust een behoorlijke influx van (grote) barmsijzen gaande. De grootste aantallen werden midden en eind november gezien. Vooral 22 november bleek een topdag voor barmsijzen trek aan de kust. 


Rond 08.30 uur stalde ik mijn fiets bij de Duindamseslag. Zoals gebruikelijk liep ik via de Oorlogsweg richting het uitzichtpunt Kachelduin. Onderweg hoorde ik al regelmatig groepjes van soms meer dan honderd barmsijzen. Een paar groepjes kwamen omlaag en streken neer op het prikkeldraad (soms ook foeragerend op de Oorlogsweg). Grote barmsijzen waren duidelijk in de meerderheid(ongeveer een op de tien was een kleine). Al bij het eerste groepje vond ik een vrij ‘witte’ vogel. Ik begon direct met fotograferen (op het eerste gezicht leek de vogel een goede kandidaat witstuit). Al snel sloot de vogel zich aan bij de rest van de groep achter een duin in het ontoegankelijke gebied en na hooguit enkele tientallen seconden vertrok de groep gezamenlijk richting Zuid. Helaas heb ik de stuit niet goed kunnen vastleggen. Een zekere determinatie zit er dus niet in, maar suggestief is hij wel. 


Determinatie


Witstuit

  • het witte uiterlijk (zowel flank en rug)

  • vrij witte en breed wordende vleugelstreep

  • erg klein snaveltje

  • weinig getekende schouder die zelfs naar onderen lichter wordt. 

  • onderstaart (rechts) lijkt zonder duidelijke schachtstreep(links slecht te beoordelen) en het zichtbare deel (klein) van de stuit is wit.


(kleine) minpuntjes

  • De wenkbrauwstreep loopt niet door boven de snavel (wel opvallend wit en breed in vergelijking met grote ernaast).

  • grote keelvlek

  • ietwat grove tekening op zijborst en achterflank


Mogelijke witstuitbarmsijs

Mogelijke witstuitbarmsijs

Mogelijke witstuitbarmsijs

Grote barmsijs

Grote barmsijzen

Grote barmsijs

Kleine barmsijs

Kleine barmsijs

66 weergaven

Comments


bottom of page