Foto van schrijverEzra Mandemaker

Schiermonnikoog Oktober 2023

Bijgewerkt op: 28 dec. 2023

Afgelopen herfstvakantie(16 t/m 22 oktober) verbleven we, zoals gewoonlijk de afgelopen 4 jaar, op Schiermonnikoog. De afgelopen jaren stond dit garant voor succes(het leverde o.a. al een blauwstaart, raddes boszanger, grote pieper, dwerggorzen, siberische tjiftjaffen, ruigpootbuizerd, taigaboomkruiper, bonte kraai, amerikaanse zee-eend, siberische braamsluiper, noordse/swinhoes boszanger, stejnegers roodborsttapuit, izabeltapuit, kleine alk en meerdere vale gierzwaluwen op). Vergeleken met bovengenoemde lijst was het dit jaar veel rustiger. Het lukte ons echter toch om wat leuke soorten bij elkaar te sprokkelen.

Dag 1

Bij aankomst op het eiland was het nog vrij rustig met vogels. We besloten daarom een rondje langs de Banckspolder te fietsen. Dit leverde 6 roodhalsganzen en een bonte kraai (soms nog best lastig ook al zit de vogel er al jaren) op. We besloten door te fietsen naar de hertenbosvallei en een rondje te lopen. Tussen de honderden koperwieken vonden we een geelgors en een overvliegende strandleeuwerik. Een laatste rondje bij het centrale deel leverde bovendien 2 bladkoningen en een late fitis op.

Roodhalsganzen

Bonte kraai

Geelgors

Fitis

Bladkoning

Dag 2

‘s Ochtends besloten we ten westen van de Marlijn te vogelen. Alleen een goudvink is noemenswaardig. We liepen via het strand richting de stuifdijk. Op het strand zaten 2 strandleeuweriken en de stuifdijk leverde nog een blauwe kiekendief op. Verder was het matig.

Dag 3

Opnieuw begonnen we de dag bij de Marlijn, dit keer weliswaar aan de oostkant. Dit leverde een smelleken en opnieuw een goudvink op. Onderweg naar onze vakantieboerderij, de Oorsprong, stopten we nog even bij de Wassermann. Hier vonden we onze derde bladkoning van de week. ‘s Middags bezochten we een dwerggors in de jachthaven.

Bladkoning

Dag 4

Het rustige weer werd vanaf vandaag ingeruild voor een storm vanuit het oosten en regen.

Dag 5

Ook vandaag stond in het teken van regen en wind.

Dag 6

De wind was sterk afgenomen en na 2 dagen non-stop regen was het weer droog. We besloten buitendijks richting de jachthaven te fietsen. We zagen hier een zeer tamme sneeuwgors, strandleeuweriken en 2 dwerggorzen. Hierna fietsten we door richting de Marlijn. De afgelopen dagen werden er hier en daar weer vale gierzwaluwen gezien en dus hoopten we er ook een op te pikken. Rond 11.00 was het raak.

Sneeuwgors

Dwerggors

Vale gierzwaluw

Dag 7

We besloten een rondje bij Kobbeduinen te lopen. Dit leverde slechts een rode wouw, die al ruimschoots vanuit het westen werd aangekondigd, op.