top of page
  • Foto van schrijverEzra mandemaker

Dutch Patchwork Challenge 2024 (maart)

Bijgewerkt op: 20 apr.

Ook ik doe dit jaar mee aan de ‘patchwork challenge’ met als doel zoveel mogelijk soorten zien vanuit mijn local patch: een vogelgebied dicht bij huis waar je regelmatig komt om vogels te kijken. Vogelen op je local patch brengt allerlei voordelen met zich mee. Naast het feit dat je de kans op het vinden van een zeldzaamheid wellicht wel vergroot door regelmatig hetzelfde gebied te bezoeken, ben je ook nog eens erg milieuvriendelijk bezig (je bezoekt je local patch immers vaak met de fiets of lopend). 


Mijn patch

Voor mij is er eigenlijk slechts één gebied dat in aanmerking komt als patch: de Noordduinen Noordwijk(ZH). In de afgelopen 5 jaar bezocht ik dit gebied vrijwel wekelijks (en in de trektijd vaak wel meer). De Noordduinen Noordwijk bevat een breed scala aan biotopen (de afstand tussen het strand en de bosrand is op sommige plekken slechts 500 meter!). Ook trektelpost het Houwaarderduin(voor in het voorjaar), trektelpost Kachelduin(voor in het najaar), mijn gebied dat ik op broedvogels tel (BMP) en de strandovergang waar ik vrijwel altijd vanaf zeevogel zijn in deze patch, met een oppervlakte van slechts 2.96 km2, gelegen. Genoeg mogelijkheden dus! 


Overzicht van de patch


Maart 2024


03-03-24

Vanwege de voorspelde wind uit het oosten besloot ik vandaag voor de eerste keer dit jaar, op een kleine telling halverwege februari na, te trektellen op mijn vertrouwde telpost voor in het voorjaar: de Driehoek. Al vrij snel werd duidelijk dat er best wel wat vloog. 3 uurtjes op de telpost leverde dan ook, naast enkele witte kwikken, rietgorzen, tientallen graspiepers en 40 sijzen als krentjes een bokje, 5 appelvinken, een raaf en een grote gele kwikstaart op. Na de telling besloot ik nog even een rondje door het bos te lopen in de hoop op een zwarte mees, maar ook poging 6 liep uit op een mislukking.


Appelvink

Bokje

Bokje


06-03-24 

Ook op 6 maart kwam de wind uit oostelijke richting. Al snel werd duidelijk dat het zeker geen topdag zou worden, maar het lukte toch mijn eerste bruine kiek van het jaar, 2 naar noord vliegende grutto’s en een water-oeverpieper (dat later obv sonogram een oeverpieper bleek) bij elkaar te sprokkelen. Ook een groep naar noord vliegende lepelaars was een leuke aanvulling op de patch lijst. 


Pijlstaarten


07-03-24

De oostenwind was vandaag, met een kracht van 3 bft, wat steviger. Regelmatig vlogen er witte kwikken (in totaal 27) en graspiepers (enkele tientallen) langs. Leuke krentjes waren o.a. een blauwe kiek (best wel schaars hier), 2 rouwkwikken, een roek, 2 appelvinken en enkele (grote) barmsijzen. Ook steltlopers en eenden waren erg goed vertegenwoordigd met 2 kemphanen, 4 bontbekplevieren, 8 wulpen, 2 tureluurs en meerdere pijlstaarten, slobeenden en bergeenden. De eerste echt leuke trektelling van het jaar was een feit!


Rouwkwikstaart

Blauwe kiekendief

Blauwe kiekendief

Blauwe kiekendief

Grote Barmsijs


09-03-24 

Nadat ik de ochtend van 8 maart helaas had moeten missen, kon ik op zaterdag 9 maart weer even trektellen. Vanwege de stevige wind(4 bft) die nog steeds uit het oosten kwam, waren de verwachtingen hoog gespannen. Het bleek inderdaad een erg leuke telling te worden met behoorlijk wat diversiteit. Een bontbekplevier, 4 goudplevieren, 5 kluten, een grutto en een rouwkwik waren de leukste soorten, maar ook de, voor deze tijd van het jaar, leuke aantallen rietgorzen, boomleeuweriken, witte kwikken(65), graspiepers en lijsters zorgden voor een leuke ‘stroom’ vogels. Na de telling besloot ik nog even naar uitzichtpunt Burgzicht te gaan. Ik deed dit al eerder in de hoop op een leuk ‘binnenlandsoortje’. Het leverde vandaag zowaar een ooievaar en een roepende appelvink op.


Gemixt groepje vogels

Slechtvalk

Grote bonte specht


10-03-24

Voordat de wind vanaf 11 maart weer zou draaien, besloot ik nog één keer mijn geluk met oost 4 te beproeven. Alhoewel het over het algemeen rustiger was dan de dag ervoor, vlogen er behoorlijk wat vinken, witte kwikken, rietgorzen en graspiepers over. Tussen de witte kwikken vlogen nog 2 determineerbare rouwkwikken en ook een groep van 15 watersnippen(opvliegend uit de zeereep) maakten het toch nog de moeite waard. Nieuwe soorten voor de patch ontbraken.


Brandganzen


14-03-24

De wind kwam vandaag uit het zuidwesten en dus besloot ik dit keer, in plaats van te trektellen, even door het bos en de duinen te lopen. Ik startte bij de Duindamseslag waar ik toegezongen werd door een vroege blauwborst. Altijd fijn! Ook in het bos was het zeker niet saai met o.a. een grote barmsijs, vuurgoudhaan, 8 appelvinken en 2 kleine bonte spechten. Laatstgenoemde was nog nieuw voor de patch dit jaar. Na afloop besloot ik nog even een halfuurtje over het strand te lopen. Het leverde nog een groepje bonte strandlopers en een kanoet op. 


Kleine bonte specht

Staartmees

Appelvink


16-03-24

Tot nu toe had de maand maart vooral leuke landtrek opgeleverd. Vandaag zou de wind echter, met een vrij stevige kracht van 4 bft, uit het noordwesten komen. Ik besloot daarom voor de eerste keer deze maand even te zeevogelen. Het bleek inderdaad best een leuke dag te worden met vooral erg mooie aantallen eenden en jan-van-genten. In 3 uur tijd vlogen er o.a. 55 wintertalingen, 110 smienten, 27 pijlstaarten, 300 rotganzen en ruim 100 jan-van-genten naar noord. Leuke bonusjes waren o.a. 2 grote-zee-eenden, een zwartkopmeeuw en 5 grote sterns(vroeg). Terug op de fiets zag ik daarnaast nog, net buiten het bos, mijn eerste zwartkop van het jaar binnen de patch grenzen. 


Grote zee-eenden

Jan-van-genten

Zwartkopmeeuw

Grote stern

Smienten


23-03-24

Na een week afwezigheid besloot ik vandaag maar weer even te zeevogelen. De wind kwam, met een kracht van 6 bft, uit het westen: je weet maar nooit! Er vloog echter vrij weinig en na 1.30 uur over zee kijken is alleen een zwartkopmeeuw noemenswaardig. Ik besloot daardoor al vrij snel weer huiswaarts te keren. Nieuwe soorten voor de patch ontbraken.


Pontische meeuw


26-03-24

Vandaag besloot ik de zeereep van mijn BMP-plot, de Noordduinen-West, te inventariseren op broedvogels. De veelal zingende heggenmussen, tjiftjaffen en blauwborsten zorgden voor een ‘echt’ voorjaarsgevoel. Leuke bonussen waren een overvliegende kleine plevier en mijn eerste boerenzwaluw van het jaar.


Ree


27-03-24

Nadat ik op 26 maart wegens tijdsgebrek alleen de zeereep kon inventariseren, besloot ik vandaag het andere(en meestal minder interessante) deel van de Noordduinen-West te tellen. Al vrij snel hoorde ik een roepje waar ik altijd erg blij van word: het trillertje van een Europese Kanarie. Bingo! De vogel bleek erg lastig en een fatsoenlijke zichtwaarneming zat er dus niet in. Het betrof pas mijn 5e voor de patch in 2 jaar tijd en überhaupt pas de eerste tp. Verder kwam ik nog een blauwborst en 2 meerkoeten(helemaal niet makkelijk in de duinen) tegen. Na de telling besloot ik nog even te trektellen wat zowaar mijn 2e blauwe kiek van dit jaar opleverde. Ik zag bovendien ook weer mijn eerste fitis van het jaar. Een productieve ochtend dus.


Blauwborst

Blauwe kiekendief

Wintertalingen


Eurokan Noordwijk 27-03-24Ezra Mandemaker

29-03-24

De wind kwam vandaag met een kracht van 5 bft uit het zuiden. Zowel voor landtrek als voor zeetrek niet echt de beste omstandigheden. Ik besloot maar even op een strandovergang te gaan staan en zowel de zee als het binnenland in de gaten te houden. Zoals verwacht vloog er erg weinig en dus besloot ik even met de scope over de golfclub te kijken. Al vrij snel kwam ik een groep van zeker 30 kwikstaarten tegen. Tussen de 25 witte kwikstaarten vond ik minimaal 6 rouwkwikstaarten en een tapuit. Pas één keer eerder zag ik vanuit de patch een rouwkwik tp (i.t.t. veel overvliegende). Toch nog een erg leuke bonus op een verder vrij saaie ochtend dus. 


Rouwkwikstaarten


31 maart

Paasmorgen en ONO 3: een mooie combinatie om even te trektellen. Helaas zou er al vrij snel vanuit het zuiden een regenfront overtrekken. Ik had dus slechts iets meer dan een uur de tijd. Aanvankelijk vloog er niet echt veel. In het laatste halfuur van de telling lukte het echter toch nog om een witgat, tureluur, boerenzwaluw, boompieper en 2 oeverzwaluwen bij elkaar te sprokkelen. Op de tureluur en boerenzwaluw na allemaal nieuwe (zomer)soorten voor de patch dit jaar. Ook een semi-tp vrouwtje tafeleend was nog nieuw voor de patch. De bonus van de ochtend kwam rond 08.00 uur in de vorm van een velduil. De vogel liet zich erg fraai zien en was minutenlang in beeld voordat hij/zij ver de zee op vloog. Erg gaaf! Na de telling besloot ik nog even, na het succes van eergisteren, over de golfclub te kijken. Er zaten nu slechts 2 witte kwikken, maar een man beflijster maakte dat helemaal goed. 


Na het passerende regenfront besloot ik opnieuw even een rondje door de patch te lopen. Er vlogen nog steeds best wel wat witte kwikken en graspiepers en daarnaast hoorde ik ook weer mijn eerste gele kwikstaart van het jaar. Op de golfclub zaten nu 6 witte kwikken met nog 1 rouwkwik.


Velduil

Velduil

Boerenzwaluw

Bruine kiekendief

Lepelaars


Al met al zag ik in de eerste drie maanden van het jaar 137 soorten binnen de grenzen van de patch. Vooral de eerste tien dagen en de laatste dag van maart leverde mooie landtrek op met een grote diversiteit aan soorten(vooral steltlopers en eenden). Leuke zeetrekdagen beperkten zich tot slechts één ochtend op 16 maart. Bonusjes waren een europese kanarie, 11 rouwkwikstaarten, 2 blauwe kiekendieven, een velduil en een bokje. De grootste misser bleek, evenals de vorige 2 maanden, de zwarte mees. Zouden ze er wel zitten? In april zal de landtrek pas echt losbarsten. Genoeg redenen om naar buiten te gaan dus!


122 weergaven
bottom of page